Strona wykorzystuje pliki cookies, jeśli wyrażasz zgodę na używanie cookies, zostaną one zapisane w pamięci twojej przeglądarki. W przypadku nie wyrażenia zgody nie jesteśmy w stanie zagwarantować pełnej funkcjonalności strony!

Oleje silnikowe samochodowe

Podział olejów silnikowych zgodnie z normami jakościowymi:

Według API (Amerykański Instytut Naftowy) oleje silnikowe dzielą się na dwie grupy oznaczone symbolami:

 

  • S przeznaczone do silników z zapłonem iskrowym (SA, SB, SC., SD, SE, SF, SG, SH, SJ, SL) - Najwyższą jakością charakteryzują się oleje SJ oraz SL przeznaczone są do nowoczesnych silników (turbodoładowanie, bezpośredni wtrysk paliwa)

  • C przeznaczone do silników z zapłonem samoczynnym (CA, CB, CC, CD, CDII, CE, CF, CF-4, CL) - W tej grupie najwyższą jakością cechują się oleje CF oraz CL.

Według SAE (stowarzyszenie inżynierów samochodowych) W tej grupie oleje dzielą się na:

  • Oleje zimowe (0W, 5W, 10W, 15W, 20W, 25W) - Najniższą lepkością charakteryzuje się olej 0W, natomiast największą olej 25W. Literka W oznacza Winter - zima.

  • Oleje letnie (20, 30, 40, 50, 60) - Najniższą lepkością charakteryzuje się olej SEA 20, natomiast najwyższą olej SEA 60.

W praktyce oleje te produkowane są jako wielosezonowe oznaczane np. 15W/40 zachowujące się jak oleje 15W oraz 40 osobno.